Friday, 2 September 2016

PEDAGOGUL DE VACANTA – Lectia 6 “Analfabetismul in secolul XXI”



In urma cu vreo 10 ani as fi acceptat definitia termenului analfabet = (persoană) care nu stie sa scrie si să citească. Astazi as considera acest handicap ca pe un criteriu pentru departajare intre apartenenta la lumea civilizata si zona primitiva a planetei Pamant. Odata cu semnarea actului de nastere a Internetului (1969), intreaga omenire a fost impinsa spre alte standarde de viata, educatie, socializare. Platforma Web 2.0 (Internetul interactiv) apartine deja trecutului. Ne pregatim deja pentru a face fata tehnologiei inteligente.

Avem insa de trecut un mare obstacol: Digital natives vs digital immigrants - o disputa intre generatii. Cei de 45+ ani se simt intimidati de copiii, adolescentii si tinerii cu pretentii de "experti" in calculatoare. In realitate, expertiza in informatica nu tine de varsta, ci de studiu si tinerii nu sunt dispusi sa studieze. Rezultatele la examenele de competente digitale o dovedesc.

Suntem amuzati, chiar fascinati de lejeritatea cu care copii de 2-3 ani manipuleaza device-urile electronice. Aerul lor de cunoscatori ii fascineaza pe parinti, pe profesori ii fastacesc. “Butonarea” nu este sinonima cu stapanirea cunostintelor de informatica. Rezultatele s-au vazut la examene, se vad la orele de TIC si se resimt mai ales la locul de munca.

La exasperare maxima pare sa fi ajuns Internetul insusi. Precum un cititor care aterizeaza pentru prima data intr-o bibilioteca tot asa se comporta majoritatea utilizatorilor de Internet. Un vizitator incepator al unei biblioteci este usor de recunoscut dupa stangacia cu care se orienteaza in spatiul salilor de lectura si timpul de gasire a publicatiilor cautate. Utilizatorul neindemanatic de Internet are aceleasi ezitari: bajbaie, merge pe ghicite, solutiile pe care le gaseste sunt nesigure, caile prin care rezolva o "cautare" sunt intortocheate.. Motoare de cautare precum Google, Mozilla si-au deschis propriile scoli online, biblioteci, centre de training.

In lumea reala, nu te poti numi o persoana pregatita pentru viata economica, culturala, medicala, sociala sau pentru lumea stiintelor exacte fara cele patru abilitati, obiective ale oricarui sistem educational: 
1. gasirea solutiilor si gandirea critica  (problem-solving - critical thinking)
2. comunicarea (communication)
3. creativitatea (creativity)
4. capacitatea de a colabora (collaboration)

Nici utilizatorul de internet nu poate supravietui sau progresa fara aceste abilitati. Aproape toate activitatile desfasurate pe Internet depind de capacitatea de gasire a solutiilor: navigare, programare, securitate. design etc. Comunicarea se stabileste prin share-uire, scriere-editare. Internetul ofera conditii fara limita pentru cei care doresc sa-si dezvolte talentele si sa-si etaleze creatiile. Si nicaieri colaborarea nu se stabileste mai rapid ca prin intermediul tehnologiei. Cele patru obiective pe care sistemul educational traditional, dar si cel digital le urmaresc sunt calr si detaliat explicate de "scoala" Mozilla:Web literacy
Am gasit si o varianta pentru incepatori in limba romana: GHID PENTRU BUNICI SI PARINTI.

Sper sa va imprieteniti cu calculatorul. Informatica (stiinta calculatoarelor) este domeniul expertilor in sisteme de procesare a informatiei. Calculatorul si internetul sunt accesibile si indispensabile oricui doreste sa inteleaga lumea inconjuratoare: materiala si virtuala Internetul este lumea cu atractiile, pericolele, ororile, dar si minunile create de om. Si nu in ultimul rand, internetul este scoala noastra cea de toate zilele. Profitati de scoala care se afla doar la un click distanta de voi. Doar invatand temeinic, sistematic, veti stii sa evitati capcanele lumii virtuale, capcanele tehnologiei inteligente care este conceputa nu doar ca se ne ajute. Analfabetii digitali vor fi primele victime ale acestui sistem construit sa controleze, supravegheze si chiar sa ia decizii in locul nostru..

https://globaldigitalcitizen.org/new-digital-literacy-program-educates-k-12-students-on-internet-safety







No comments:

Post a Comment